Welcome

Khamis, 10 Mei 2012


KURSUS KEJURULATIHAN PING PONG (TAHAP SATU) ANJURAN PERSATUAN PING PONG MALAYSIA DAN MAJLIS SUKAN NEGARA TAHUN 2012
Tarikh : 14 Mac – 17 Mac 2012
Tempat : Dewan Sri Rajang, Institusi Pendidikan Guru Kampus Rajang, Bintangor Sarawak

1.         Pengenalan
            1.1 Kursus Kejurulatihan Ping Pong Tahap Satu Anjarun Persatuan Ping Pong Malaysia dan Majlis Sukan Negara Tahun 2012 telah dilaksanakan pada 14 Mac hingga 17 Mac 2012.
2.         Objektif
             2.1  Untuk melahirkan guru pelatih yang berkemampuan untuk menjadi jurulatih atau pegawai yang bertauliah dan berkaliber.
             2.2  Melahirkan guru pelatih yang berkemampuan luas mengenai peraturan   dan undang-undang Ping Pong.
             2.3   Meningkatkan kemahiran guru pelatih yang lebih mendalam dalam           permainan Ping Pong serta mengetahui perkembangan sukan yang terkini.
             2.4  Memberikan pengetahuan dan pendedahan guru pelatih untuk mengelola                      dan mengendalikan sesuatu program kejurulatihan.
             2.5    Memperolehi teknik melatih, taktik dan strategi yang terkini dalam   permainan Ping Pong.
3.         Logistik
            3.1       Tarikh Kursus : 14 Mac hingga 17 Mac 2012
                        Semua peserta kursus mendaftarkan diri pada 14 Mac 2012, pada pukul   8.00 pagi. Majlis pengenalan ahli jawatankuasa pengelola kursus ini telah     diperkenalkan oleh Encik Ling Chung Yeo, Penyelaras bagi Kursus Kejurulatihan   Ping Pong Tahap Satu.
            3.2       Tempat
                        3.2.1   Kuliah dijalankan di Dewan Kenanga manakala praktikal dijalnkan                                    di Dewan Sri Rajang.
                        3.2.2   Bilik kuliah telah dilengkapi dengan skrin serta LCD untuk model                           teori.
                                  

                
                       3.2.3   Praktikal dan demonstrasi kumpulan diadakan dalam dewan yang                                     dilengkapi oleh enam buah meja ping pong bagi kegunaan semua sesi latihan.











4.         Peserta Kursus
            4.1       Seramai 45 orang peserta dari Institusi Pendidikan Guru Kampus Rajang             serta daripada kawasan ataupun daerah negeri Sarawak telah menghadiri kursus ini dengan dibekalkan buku-buku manual kejurulatihan TTAM-MSN dan nota. Semua peserta telah mengambil peperiksaan teori dan juga praktikal pada17 Mac 2012. Peserta kursus dari Institusi Pendidikan Guru Kampus Rajang menginap di asrama kampus, manakala peserta daripada luar mencari  penginapan sendiri. Makanan pulak telah disediakan oleh pihak penganjur.
                          


5.         Instruktor Kursus
            5.1       Encik Lee Chan Meng
                        Bekas ketua jurulatih kebangsaan.










5.2       Cik Phua Bee Sim
                        Bekas juara perseorangan wanita kebangsaan, kini belia ialah jurulatih di            MSN Pulau Pinang membantu dalam sesi latihan dan demonstrasi dalam kemahiran praktikal kursus ini.


6.         Kedatangan/Kehadiran
            6.1       Kehadiran setiap sesi adalah baik
                        Peratusan kehadiran ialah 100%.
7.         Penginapan dan Makanan
            7.1       Penginapan bagi pelajar Kampus Rajang yang menjadi peserta kursus     menginap di asrama masing-masing manakala peserta dari luar mencari tempat             penginapan sendiri di sekitar Sarikei.
8.         Peperiksaan
            8.1       Seramai 43 orang yang telah menduduki peperiksaan teori dan praktikal   seperti yang telah dijadualkan.
            8.2       Keputusan adalah seperti berikut.
Lulus
28
Gagal
14
Tidak Hadir
3

9.        Kelulusan Laporan Jurulatih Sebagai Pengiktirafan Jurulatih TTAM Tahap 1
            Para peserta yang telah lulus dalam kursus ini perlu menghantar satu laporan bertulis dalam 6 bulan yang bertujuan untuk mereka diiktiraf sebagai Jurulatih Ping Pong Kebangsaan Tahap 1 yang bertauliah.
            Peserta-peserta yang lulus mesti giat aktif menceburkan diri untuk melatih           berterusan. Rancangan, latihan dan kemajuan pemain-pemain sepanjang masa itu perlu dilaporkan secara bertulis. Akhirnya, laporan bertulis tersebut perlu hantar kepada Coaching Development Chairman TTAM untuk diluluskan.


10.       Kesimpulan
            Kami mengambil kesempatan untuk mengucapkan ribuan terima kasih kepada   Persatuan Ping Pong Malaysia memberi peluang dan perlantikan sebagai Instruktor atau jurulatih di kursus ini. Kami juga ingin merakamkan setinggi-tinggi   penghargaan kepada Persatuan Ping Pong di Institusi Pendidikan Guru Kampus Rajang. Akhirnya, ucapan terima kasih kepada semua ahli jawatankuasa pengelola dan peserta kursus serta semua pihak yang terlibat secara langsung dan tidak langsung untuk menjayakan kursus ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sila berikan komen/soalan/permintaan di ruangan ini.
Terima Kasih ~ Admin ~