Pengenalan
Laporan Pelaksanaan
Sukaneka ini merupakan salah satu program permainan
kanak-kanak yang dianjurkan oleh guru-guru pelatih Program Ijazah Sarjana Muda
Perguruan (PISMP) Bahasa Melayu (BM) semester 5 ambilan Januari 2010. Kerja
projek ini memerlukan pelajar-pelajar PISMP Bahasa Melayu, Bahasa Cina dan Pengajian Sosial untuk merancang dan melaksanakan
satu program permainan yang melibatkan pelajar-pelajar PPISMP Bahasa Iban,
PPISMP TESL dan PPISMP Sejarah.
Sukaneka ini telah dilaksanakan
dalam bentuk stesen. Setiap stesen mempunyai aktiviti-aktiviti tertentu. Di
setiap stesen, murid-murid dikehendaki untuk menjalankan setiap aktiviti yang
disediakan. Selepas menghabiskan 8 stesen, markah-markah dari setiap stesen
akan dikumpulkan dan pasukan yang mempunyai markah yang tertinggi akan dikira
sebagai pemenang. Untuk pembahagian kumpulan pula, sebanyak 8 kumpulan akan
dibentuk dan setiap kumpulan mempunyai
ahli seramai 9 hingga 10 orang.
Sukaneka ini bertujuan untuk membina disiplin murid-murid
dengan peraturan permainan yang perlu dipatuhi, mengeratkan hubungan
silaturrahim antara guru dan murid serta murid dan murid, mewujudkan
persefahaman dan semangat kerja berpasukan di kalangan guru pelatih, dan menyemarakkan
semangat kerjasama, hormat-menghormati dan menanam nilai-nilai murni melalui aktiviti-aktiviti
yang dijalankan.
Laporan Pelaksanaan
Pada 26
April 2012 yang lalu, satu acara sukaneka telah diadakan bagi pelajar PPISMP
Ambilan Jun 2011. Program ini telah dianjurkan oleh guru pelatih Program Ijazah
Sarjana Muda Perguruan Bahasa Melayu (PISMP BM) semester 5 Ambilan Januari 2010
dengan kerja sama PISMP Pengajian Sosial dan PISMP Bahasa Cina Ambilan Januari
2010. Program ini telah dijalankan di Padang Institut Pendidikan Guru Kampus
Rajang (IPGM KR) yang bermula pada jam 2.00 petang dan berakhir pada jam 4.00
petang.
Terdapat
beberapa permainan yang berbentuk sukaneka yang telah dijalankan. Setiap
permainan telah diaturkan mengikut stesen. Terdapat 8 permainan yang dirancang
untuk membentuk 8 stesen. Di setiap
stesen, pelajar-pelajar dikehendaki untuk menyelesaikan permainan yang
disediakan dan juga terdapat stesen yang perlu dinilai melalui masa. Oleh itu,
pelajar-pelajar perlu bersaing dalam permainan tersebut untuk memperolehi juga
jumlah masa yang terpantas.
Selain itu, terdapat juga stesen yang mengkehendaki murid
untuk mengumpul mata. Di stesen ini, murid perlu mendapatkan seberapa banyak
mata untuk membantu pasukan mereka memperoleh mata terkumpul yang banyak.
Selepas menghabiskan 8 stesen, markah-markah dari setiap stesen akan
dijumlahkan dan pasukan yang mendapat markah paling banyak akan dikira sebagai
pemenang.
Antara
permainan yang terdapat di stesen- stesen tersebut ialah:
i.
Stesen
1 ( Belon Air )
ii.
Stesen
2 ( Mr. Bean )
iii.
Stesen
3 ( Rubber Trafic )
iv.
Stesen
4 ( Harta Karun )
v.
Stesen
5 ( Bata Berjalan )
vi.
Stesen
6 ( Kereta Api )
vii.
Stesen
7 ( Sudu dan Bola )
viii.
Stesen
8 ( Tibai Lalat )
Acara
sukaneka ini telah bermula pada jam 2.00 petang yang memerlukan pelajar-pelajar
mendaftar nama dan diberi sedikit taklimat mengenai program yang akan
dijalankan. Selepas itu pada jam 2.15 petang, acara perasmian pertandingan
sukaneka telah dilangsungkan dan dirasmikan oleh Ketua Jabatan Pendidikan
Jasmani dan Kesihatan yang diiringi oleh pensyarah pembimbing setiap kelas. Acara
sukaneka ini bermula kira-kira jam 2.30 petang.
Setiap
pelajar yang menyertai acara ini bersungguh-sungguh untuk memenangi
pertandingan tersebut. Semangat kesukanan dan kerjasama yang erat di antara
peserta amat jelas semasa permaian sukaneka ini berlangsung. Di samping itu
juga, arahan peraturan dan bimbingan yang diberikan oleh pihak penganjur amat
jelas dan boleh memberi pemahaman kepada setiap peserta. Selain itu, pemantauan
yang dilakukan oleh pengerusi dan ahli jawatankuasa pertandingan juga telah
melicinkan lagi perjalanan aktiviti permaianan tersebut berlangsung.
Permainan
ini telah ditamatkan pada jam 3.30 petang dan kesemua kumpulan peserta telah
berjaya menyelesaikan permainan di setiap stesen. Di samping itu, pengurusan
masa setiap stesen juga teratur dan menepati jangkaan waktu perlaksaan seperti
yang dirancangkan dalam kertas kerja. Setelah aktiviti permainan tamat peserta-peserta
diberikan masa rehat sambil dihidangi dengan makanan dan minuman ringan yang
telah disediakan oleh pihak penganjur. Sejurus selepas itu, peserta dan ahli
jawatankuasa penganjur dikehendaki berkumpul di hadapan astaka untuk
menyempurnakan majlis penutupan dan penyampaian hadiah. Pertandingan ini telah dimenangi oleh kumpulan 8.
Kedatangan pensyarah dari jabatan PJK |
Barisan pensyarah PJK yang hadir |
\
Juruacara bagi aktiviti sukaneka iaitu saudara Afiq serta saudari Noor Shafinah |
Permainan Kereta Api |
Permainan Rubber Traffic |
Permainan Belon Air |
Permainan Suda dan Bola |
Permainan Harta Karun |
Permainan Mr. Bean |
Permainan Tibai Lalat |
Permainan Bata Berjalan |
ty!
BalasPadam